Svullna fötter

Svullna fötter och ben är ett vanligt problem. Svullna fötter går enkelt att förebygga med hjälp av exempelvis stödstrumpor. Svullna fötter och ben uppstår oftast på grund av att man har stått upp länge eller suttit ner under en längre stund och har inte rört benen.

Svullna fötter kan även bero på att det är varmt ute, andra orsaker är även övervikt, hormonförändringar, graviditet, ansamlingar av vätska eller sjukdom. 

Anledningen till att svullnaden uppstår beror på att vensystemet i benen inte fungerar som de ska. När man sitter still under en längre period eller går och står mycket så stockar sig blodet i fötterna och kommer inte vidare uppåt igen. Kombinationen av detta i samband med att artärerna i benen fortsätter att pumpa ner nytt blod i foten gör att venerna får jobba extra hårt för att trycka tillbaks blodet till hjärtat igen. För att lindra dina svullna fötter och ben så kan du använda stödstrumpor. 

Stödstrumpor som även kallas kompressionsstrumpor är ett klädesplagg som motverkar svullnader i benen, skapar ett bättre välbefinnande och samtidigt ger dina ben mer energi. Stödstrumpor är perfekt för dig som har ett jobb där du har mycket belastning på dina ben och får trötta fötter. Här kan du se flera snygga, roliga stödstrumpor med härliga färger och mönster. Oavsett vilket jobb du har, hur din vardag ser ut eller vilket besvär du har, så har vi stödstrumpan för dig. Stödstrumpor kan du använda av flera olika anledningar, exempelvis under flygresor, om du är gravid eller har åderbrock. Vi erbjuder även kompressionsstrumpor som kan användas vid fysiskt aktivitet. Strumporna har en effektiv effekt vid träning och återhämtning.

För att motverka svullna ben kan du även försöka hålla dina ben i högt läge, så att venerna lättare tömmer blodet upp till hjärtat. Om du spenderar dina dagar sittandes så undvik med att sitta benen i kors eftersom blodet pumpar lättare runt när du sitter vanligt. Försök även att inte sitta stilla mer än en timme utan att röra på dig. När du rör på dig så aktiverar du blodcirkulationen i dina ben och hjälper blodets flöde. När du sitter ner kan du även röra fötterna och göra övningar med tårna. Så att du sätter igång blodcirkulationen trots att du är stillasittande.