Stärk dina fötter med enkel träning

Stärk dina fötter och ben med enkel träning! Fotskador kan skapa komplikationer och problem i vardagen. Med enkla övningar som du kan göra hemma varje dag kan du stärka dina fötter, fotleder, ben, muskler och samtidigt motverka exempelvis benhinneinflammation, hälseneinflammation och hälsporre. Du kan läsa mer om de vanligaste fotproblemen här och hitta passande produkter för just dig och dina fötter. 

Tåplock / Tåböj
Placera några mindre objekt (exempelvis tärningar, kulor eller något liknande) framför dig på golvet. Lyft en sak i taget med tårna och flytta en bit bort. Byt fot och lyft tillbaka objektet till sin ordinarie plats. Upprepa 4-5 gånger för varje fot. Denna typ av övning stärker din fot och motverkar hälsporre och benhinneinflammation.

En annan variant av tåplock kan utföras med hjälp av att en mindre handduk placeras ut på golvet framför dig. Knip tag om handdukens mitt med hjälp av tårna och dra handduken mot dig. Upprepa 4-5 gånger för varje fot. Denna övning kan utföras sittande eller stående. Om du löptränar kan detta, förutom att motverka benhinneinflammation och hälsporre, även ge dig ett kraftigare frånskjut i löpsteget.

Benböj
Stå på golvet och lyft ett ben. Försök att hålla det rakt. Stå rak i ryggen och sänk dig sedan ned långsamt genom att böja knät. Res dig upp igen. Upprepa ca 10 gånger per ben. I takt med att du blir med bekväm med övningen kan du även öka gradvis upp till 20 gånger per ben. Om övningen känns svår att utföra på ett ben - börja med att benböja på två ben istället för ett. Övningen förbättrar balans och motverkar benhinneinflammation och hälseneinflammation. Stärker även benen, fötterna, vristerna och sätesmusklerna.

Fothopp (med vridning)
Lyft ett ben och hoppa på foten du har kvar i marken. Vrid foten lätt till vänster i hoppet, till höger i det andra hoppet och rakt fram i det tredje och sista hoppet. Upprepa ca 15 gånger. Byt fot. Övningen stärker foten och nedre delen av benet samt förbättrar balansen.

Fotträning med Foot Gym

Foot Gym är en allt-i-ett-enhet som erbjuder en kombination av sju olika övningar, stretchövningar och massage. Enheten är ett enkelt och smidigt redskap som hjälper dig att bygga upp muskler,rehabilitera och förebygga fotskador. Med gymmets olika funktioner kan du massera dina fötter, sträcka dem, utföra träningspass och olika övningar för att stärka och bygga fotens muskler. Vilket ger dig stabilitet, balans och starkare fötter. 

Gymmet används även för att specifikt rehabilitera hälseneinflammationer, hälsporre och andra fotskador. Foot gym som träningsredskap har granskats utav ortopeder, kiropraktorer, sjukgymnast och professionella idrottare. Nedan kan du se en film som visar Foot Gym´s funktioner och övningar. 



Fotträning med balansplatta
Genom att träna med en balansplatta stärker du dina fötter, benhinnor och vader samt motverkar benhinneinflammation och hälseneinflammation. Förutom att träna upp styrka i fotleder och ben kan balansplattan även användas för bland annat bålstabilitet och överkropp.



En enkel och smidig övning med balansplattan:
1. Placera fötterna på balansplattan.
2. Gunga framåt och bakåt i 30 sekunder.
3. Pausa.
4. Gunga från sida till sida (vänster-höger) i 30 sekunder.
5. Upprepa övningarna med en paus emellan tills du känner dig bekväm.
6. Kombinera övningarna, så att du cirkulerar hela balansplattan.

Inled gärna ditt fotövningspass med några enkla balansövningar på en fot, tåhävningar och att hoppa jämfota fram och tillbaka i sidled. När du tränar dina fötter utvecklar du musklerna i hela foten och även i tårna. Fotträning påverkar dessutom ryggen, knäna och höfterna positivt och du minskar därmed risken för skador.