Betalning
Om Klarna
Ja.
Bank-ID är en säkerhetsåtgärd som i vissa fall behövs för att identifiera dig när du ska betala din order.
Oftast behöver du bara bekräfta din identitet första gången, om du gör dina beställningar via samma enhet. Du kan dock behöva bekräfta ditt köp med Bank-ID om du väljer betalalternativet Swish eller direktbetalning.
Ja.
Klarna är vår mellanhand när det gäller de olika betalningsalternativen:
- Betala inom 30 dagar
- Konto
- Betala direkt
- Banköverföring
- Kortbetalning
- Swish
Ja. Klarna erbjuder både köparskydd och bedrägeriskydd.
Klarna erbjuder även olika betalningsmetoder för att du som kund ska känna dig trygg med din betalning. Exempelvis betalningsmetoden "Klarna Faktura 30 dagar", då har du 30 dagar på dig att betala din order, vilket innebär att du hinner få hem varorna innan betalningen behöver göras.
Om du har några frågor kring Klarna och deras olika skydd, vänligen kontakta deras kundtjänst.
I samband med att vi skickar din order från vårt lager aktiveras fakturan från Klarna. Om du inte har valt faktura utan betalat direkt via kort, Swish eller Bank-Id så får du ett mail med bekräftelse på din betalning.
Om du inte har fått någon information om din faktura eller betalning så kan det bero på att det har hamnat i din skräppost eller att du har angett fel e-postadress. Om du inte hittar din faktura eller har andra frågor om fakturor, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst via deras hemsida eller telefon: 08-120 120 10.
Tänk på att du även kan hitta dina fakturor genom att logga in på ditt konto hos Klarna. Det kan du göra via Klarnas app eller deras hemsida.
Ja.
Du kan välja Swish som betalmetod när du slutför din betalning via Klarna.
Ja.
Du kan välja att betala med kort när du slutför din beställning i kassan.
Om du inte hittar din faktura kan vi skicka om den på nytt till dig, via mail. Om du önskar att få din faktura skickad till via vanligt brev, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst så hjälper de dig vidare.
Om du behöver en faktura med specificerad moms kan du kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.
Billie är en betalningstjänst som erbjuds av Klarna och är mellanhand för företagskunder och Klarna. Önskar du få hjälp med din faktura eller få fram din faktura kan du kontakta deras kundtjänst eller logga in via deras hemsida.
När vi har tagit emot och hanterat din retur gör vi en kredit till Klarna. Det kan sen ta 2-5 dagar innan Klarna registrerar detta gentemot dig.
Om inte allt på ordern är returnerat eller om du ska betala returfrakt så kommer resterande belopp att ligga kvar hos Klarna för betalning.
Vi rekommenderar att alltid pausa fakturan hos Klarna, vid en retur eller byte, för att undvika eventuella påminnelser.
Har du några frågor eller funderingar kring din faktura och återbetalning, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Om betalning
Vi använder Klarna och de erbjuder ett antal olika betalsätt:
• Kortbetalning – du kan använda de flesta betal- och kreditkort
• Faktura – 30 dagar och månadsfaktura
• Delbetalning
• Swish
• Banköverföring – pengar dras inom 1-2 dagar efter att vi har skickat ordern, från det konto som är kopplat till Klarna.
Efter att du har valt vilka produkter du vill köpa går du vidare till kassan och där du följer anvisningarna och väljer önskat betalsätt, och sedan genomför ditt köp. Har du frågor eller behöver hjälp så ring eller mejla till vår kundtjänst. Du når oss på 0431-72500 (vardagar kl 10-15) eller info@minfot.se
Om ditt köp inte godkänns när du väljer att betala med Klarna kan det bero på någon av följande anledningar:
1. Kontrollera betalningsuppgifterna: Se till att du har angett korrekta betalningsuppgifter, inklusive kortnummer, utgångsdatum och CVC-kod, om du valt att betala med kort.
2. Ditt kort är inte registerat för köp online, ta kontakt med din bank.
3. Kontrollera att dina personuppgifter är korrekt ifyllda.
4. Du har angett fel personnummer. Observera att personnumret kontrolleras mot din folkbokförda adress. Dessa uppgifter måste överensstämma för att fakturaköpet ska kunna gå igenom.
5. Du har överskridit maxbeloppet för Klarna-faktura. Du kan kontakta Klarna om du vill veta mer om din kreditgräns.
6. Klarna godkänner inte din kredit. Kontakta Klarna för mer information om din kredit.
Om det har reserverats pengar på ditt kort utan att du har fått en orderbekräftelse, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Vid exempelvis tekniska problem under köpprocessen kan i vissa fall ett belopp reserveras utan att en order registreras i vårt system. Om detta händer kommer du att få tillbaka pengarna till det kort du angav i din beställning, vilket brukar ta 2-5 bankdagar.
Du kan även ta kontakt med Klarna på 08-120 120 10 för mer information.
När du har lagt din order och du har valt att betala direkt via kort, Swish eller annan direktbetalning så reserveras beloppet på din bank. När din order skickas från vårt lager aktiveras betalningen och då dras pengarna från din bank.
Om du har några frågor kring din betalning och om pengarna har dragits, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst så hjälper de dig vidare. Du kan även logga in på ditt konto hos Klarna för att se dina pågående beställningar och betalningar.
Visa Secure och Mastercard Identity Check är säkerhetstjänster som syftar till att öka säkerheten vid kortbetalningar vid onlineköp och för alla digitala enheter.
Båda säkerhetstjänsterna bygger på att du utöver dina vanliga kortuppgifter även måste ange en personlig kod som du själv valt, exempelvis via Mobilt BankID eller en annan autentiseringsprocess för att verifiera kortanvändarens identitet.
Det är numera obligatoriskt att ha sitt kort anslutet till denna säkerhetstjänst för att kunna handla hos många internetbutiker. Syftet är att säkerställa betalningsprocessen och skydda mot bedrägerier och obehörig användning.
Skulle ditt kort inte redan vara anslutet, kontakta din bank för att få veta mer. Observera att ditt köp kan nekas om ditt kort inte är anslutet till säkerhetstjänsten.
Felaktig kortinformation: Dubbelkolla att du har angett korrekt kortnummer, utgångsdatum och säkerhetskod. Ett felaktigt nummer eller felaktig information kan leda till att transaktionen nekas.
Spärrat kort: Kontrollera att ditt betalkort inte är spärrat av din bank av någon anledning. Det kan bero på misstänkt aktivitet eller andra säkerhetsåtgärder.
Tekniska problem: E-handelsplattformen kan möjligen ha tekniska problem som påverkar betalningsprocessen. Försök igen senare eller kontakta vår kundtjänst för att få vidare hjälp.
Begränsningar eller restriktioner: Vissa banker kan ha begränsningar för onlinebetalningar eller transaktioner. Kontakta din bank för att se om det finns några restriktioner på ditt kort.
Ja, det går att betala med presentkort. Du anger ditt presentkortsnummer när du kommer till kassan och då dras beloppet av på ordern.
Vi är ett svenskt företag med en certifierad e-handel och på vår hemsida kan du se symbolen ”Trygg e-handel”.
Sedan 2007 certifierar Svensk Handel svenska e-handelsföretag. Symbolen Trygg E-handel fungerar som en kvalitetssäkring både för konsumenter och företag.
Certifieringen garanterar att företaget följer aktuella lagkrav för e-handlare, inklusive regler inom konsumenträtt och GDPR.
För dig som konsument innebär certifieringen att företaget är en seriös, trovärdig och säker aktör som du kan lita på.
Vill du veta mer om Trygg e-handel så kan du läsa mer om det på deras hemsida: https://tryggehandel.svenskhandel.se/
Vi har även en svensk kundtjänst och har du några frågor eller funderingar kan du enkelt nå oss via både telefon: 0431-72500 och e-post: info@minfot.se
Ja.
Som ny kund hos Klarna kan du vid vissa betalningsmetoder behöva ange ditt personnummer under köpprocessen. Personnumret behövs för att bekräfta din identitet, för att förhindra obehörig användning samt för att bekräfta din kreditvärdighet. Din information lämnas inte vidare och hanteras enligt gällande GDPR-lagstiftning.
Har du handlat via Klarna tidigare behöver du i de flesta fall inte ange ditt personnummer, men du kan ibland behöva bekräfta din identitet via Mobilt BankID. Detta för att säkerställa att ingen obehörig handlar i ditt namn.
Hittar du inte svaret du söker? Kontakta oss på telefon eller mail så hjälper vi dig med dina funderingar.