• Snabb leverans - 1-3 dagar
  • Fri frakt från 399kr
  • Säker betalning via Klarna
  • Öppet köp i 14 dagar
Hur ska Pelotter sitta?
Tips och råd för dina fotproblem

Hur ska Pelotter sitta?

Vår guide visar du hur du placerar dina pelotter på rätt sätt.

Pelott är ett inlägg som lyfter upp och avlastar fotens främre valv. Därför så används pelotter när man har besvär med:

- Brännande känsla i tårna
- Tåsmärta
- Mortons Syndrom
- Nedsjunket förfotsvalv
- Ömma trampdynor
- Smärta i trampdynan

Men det kan vara svårt att placera pelott rätt. Det är vanligt att man placerar pelotten för högt, eller för lågt vilket gör att inlägget inte avlastar det främre fotvalvet som den ska. Om pelotten placeras fel så kan det även skapa smärta och obehag. En pelott ska placeras precis bakom fotens ”trampdyna” (se bild nedan)
https://www.minfot.se/pub_docs/files/HurskaPelottersitta/pelott-placering.jpg
Mät dina fötter för att placera pelotten rätt

För att försäkra dig om att pelotten hamnar rätt så kan du mäta dina fötter och för att göra detta så behöver du penna, papper och måttband.

Steg 1. Rita av din fot - Ställ dig på ett A4 och rita av dina fötter med pennan. Tänk på att belasta foten / stå på foten när du ritar av den.
Steg 2. Gör markeringar - Gör markering vid stortåns och lilltåns grundled.
Steg 3. Rita - Rita en svängs linje mellan markeringarna (markeringen vid stortåns grundled och vid lilltåns grundled)
Steg 4. Mäta - Mät avståndet från den svängda linjen till hälen
Steg 5. Placera – Använd måttet som du fick fram i steg 4 för att placera pelotten i skorna eller sandalerna. Om du ska placera pelotten i ett par skor så kan du plocka ut skornas inlägg för att lättare mäta ut vart pelotten ska sitta.
Steg 6. Testa placeringen – Innan du placerar pelotten (med det självhäftande limmet eller tejpen som finns på pelottens baksida) så rekommenderar vi att du testar den. Placera pelotten på sulorna enligt det mått du fick fram. Ställ dig på sulorna när pelotten är placerad och se hur det känns.

När du provar en pelott första gången så kan det kännas annorlunda, men en tumregel är att det inte ska göra ont eller kännas obehagligt. Om det gör det, har du troligtvis placerat pelotten fel.

Liknande artiklar