Pronation

Pronation innebär förenklat att foten har ett nedsjunket längsgående fotvalv och att mycket vikt läggs på fotens insida när man går. Pronation är mycket vanligt och de flesta av oss har en lätt pronation som inte ger några besvär, men vid överdriven pronation kan en felställning av benet uppstå, som i sin tur kan leda till smärta i både knä och häl. Pronation är fotens naturliga sätt att absorbera stötar, när våra fötter kommer i kontakt med marken fördelas trycket i foten tack vare pronationsrörelsen.

Vid pronation är det även vanligt att ostabila skor (som skor som exempelvis Converse, tygskor eller andra skor med platta innersulor som inte ger något stöd för foten) tar skada. Ett skoinlägg som rätar upp foten till en något mer neutral position och minskar pronationen gör att skorna håller längre om du vanligtvis går mycket på fotens insida. Från vårt sortiment hittar du flera olika skor och inlägg som kan hjälpa dig att åtgärda felställningen.

Fotens leder och mjukdelar utsätts för enorma belastningar vid neutralsteg, men belastningen ökar vid felställningar. Felställningar kan leda till smärtor ibland annat foten, underbenet, knäet och högre upp i kroppen. De allra flesta av oss pronerar, det vill säga sätter foten med dess utsida av hälen och ”rullar” diagonalt genom foten så att vi skjuter ifrån med mer eller mindre inåt vinkling av foten. Graden av pronation varierar i och med fotens vinkel och därför finns det olika former av pronation. Allt från en lätt pronation till överpronation. Vid exempel löpning är det vanligt förekommande att fotens insida ”sjunker ner”, vilket kallas pronation (överpronation). Men det kan också förekomma rörelser åt det andra hållet, supination (underpronation). Vilket är motsatsen till pronation och innebär att man istället lägger vikten på fotens utsida. Supination kan i vissa fall ge upphov till hjulbenthet och kan korrigeras något med hjälp av snedställda hälinlägg. Vid smärta i benet relaterat till supination kan ett skoinlägg med ett relativt högt stöd för hålfoten i vissa fall hjälpa.

Vid gång och löpning är en liten ”pronationsrörelse” helt normalt eftersom det är en del av fotens stötdämpande funktion. Men sker dessa rörelser i allt för stor omfång kan problem i foten och i knäna. Därför är det viktigt att använda stabila skor och inlägg som ger stöd och rätar upp foten.