• Snabb leverans - 1-3 dagar
  • Fri frakt från 399kr
  • Smidig & säker betalning
  • Förlängd returrätt på julklappar till 2023-01-15

Supination

Här hittar du rekommenderade produkter som hjälper till att stabilisera felställning vid supination samt minskar risken till överdriven supination.

Det är relativt ovanligt att supinera och uppskattningsvis supinerar ca 7-8% av befolkningen. Det är en naturlig del av kroppens teknik och är helt normalt, om det sker på rätt sätt. Vanligtvis behöver inte alltid en supination korrigeras men är belastningen på foten överdriven behövs mycket dämpning för att förhindra att fötter, kropp eller knä tar skada.

VANLIGASTE TECKEN VID SUPINATION

-  Flexibel fot som rör sig utåt
- Yttersulan är mer sliten på skons utsida
-  Högt fotvalv
-  Svaghet i vissa muskler i foten
-  Hjulbenthet

Kroppen är ett flerdelat och sammanlänkat system som börjar vid fötterna. En människas fot innehåller en komplex uppsättning med hela 26 ben, 20muskler, 106 ledband och 33 leder som har till uppgift att stabilisera upp hela kroppen. Om tekniken vid fotnedsättning, i viss omfattning, är avvikande kan hela inriktningen av kroppen försämras. Vid supination kan det förenklat beskrivas att foten går utåt. Vilket innebär, ökad belastning på utsidan av hälen, utsidan av mellanfoten och en normal avveckling av steget på framfotens utsida. 

VAD ÄR SUPINATION?
Supination är motsatsen till pronation och är en utåtrotation av foten som innebär att en belastning på fotens utsida görs. Supination är en mindre felställning som även kan påverka resten av kroppen och kroppshållningen. Likt pronation varierar graden med fotens vinkel vilket innebär att det finns olika former av supination. En vinkel mellan  -3° och 0° finns en antydan till lätt supination medan en utgående vinkel större än >3° innebär att foten har en hög och överdriven supination. Det är vanligt att en felställning vid supination ger upphov till olika besvär eller felställningar. Men en lätt supination brukar inte ge upphov till några problem.

Supination kan även vara skadlig när den förekommer allt för länge, vid fler tillfällen, eller när foten inte kan kontrollera utåtroteringen. Långvarig och överdriven supination innebär att vissa av fotens delar måste jobba överdrivet mycket jämfört med andra. De blir utslitna och trötta medan oanvända leder och muskler inte underhåller styrkan och motståndet. Överdriven supination kan då leda till överbelastningsskador. Det är just denna överdrivna supination, där man belastar fotens utsida som exempelvis benhinneinflammation kan uppkomma som följd.

BESVÄR FÖRKNIPPADE MED ÖVERDRIVEN SUPINATION

-  Smärtor längs med utsidan av foten, mitten av fotsulan och yttre fotknölen.
- Olika smärtor och besvär i ankelmusklerna och i knäna
- Minskar ankelns flexibilitet
- Foten får svårare att absorbera stötar vid gång eller löpning
- Påverkar kroppens teknik
- Belastar anklarna och kan leda till stukningar

För att korrigera fotens ställning och motverka supination kan du använda dig utav bra dämpande skor eller inlägg som förhindrar att din fot rullar utåt. I vårt sortiment hittar du olika rekommenderade produkter där du bland annat hittar hälkuddar eller inlägg med ett mer neutralt stöd för foten. Inläggen ger ett stabilt stöd för både hålfot och häl. Det är bra för dig som har problem med supination då den balanserar hela kroppsvikten på foten. De hämmar supinationen och går även att använda vid överdriven supination.

Hälkuddarna avlastar senor, ledband samt leder och lindrar dina besvär med felbelastningen. Hälkuddens snedställning gör att du får en mer upprätt gångstil samtidigt som den ger stabil avlastning. Vilket innebär att de har en lutande yta och supinationskuddar (upphöjning på insidan) som ger foten en mer korrekt position.

När det kommer till skor ska du välja en rejäl sko med mycket stöd som bidrar till att kroppen håller sig balanserad och i bekväm position. Men även andra faktorer spelar en stor roll såsom drop, dämpning och känsla. Även ankelstöd kan hjälpa till att belasta foten rätt.

Med hjälp av vår hålfotsguide kan du identifiera ditt fotvalv och även hitta rätt inlägg HÄR.

Cookies och Minfot

Vi använder cookies för att optimera din upplevelse på siten. Vill du veta mer kan du läsa allt om det här

Cookiepolicy