Köpvillkor

Här finner du våra samlade köpvillkor. Ring eller maila oss om du har några frågor (0431-72500, info@minfot.se).
Minfot tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att vara kund hos oss måste du vara myndig, minst 18år, eller ha målsmans medgivande.


Köp

Beställning av Minfots produkter görs via www.minfot.se. Beställning besvaras sedan med en orderbekräftelse via mail. Beställning är bindande från Minfots sida först efter att du erhållit en orderbekräftelse via mail.

Minfot förbehåller sig rätten att neka ett köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart.

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta Minfot och avboka den.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.


Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Minfot reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt och ev. fakturaavgift tillkommer.


Betalning

Ert köp sker via Klarna Checkout och du kan välja mellan faktura 14 dagar, kortbetalning och direktbetalning. Inga avgifter tillkommer. Vid köp anger ni ert personnummer och en kreditupplysning görs direkt online. Allt sker över en säker anslutning via Klarna. Så snart köpet är slutfört skickas en automatisk orderbekräftelse ut via epost.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta från förfallodagen och vid eventuell påminnelse debiteras en lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr.


Leverans och frakt

Vid leverans inom Sverige använder Minfot sig normalt av Posten Varubrev 1:a klass eller Posten MyPack. Vid köp under 500kr tillkommer en fraktavgift på 39kr. Vid köp över 500kr bjuder vi på fraktkostnaden.

Vid leveranser till övriga Norden tillkommer en fraktkostnad på 98kr oavsett ordervärde. Fri frakt gäller ej Danmark, Norge eller Finland. Observera att det vid leveranser till Norge kan förekomma tull- och momspålägg enligt norsk taxa. Som kund i Norge beställer du givetvis produkter hos oss momsfritt.

Vid leveranser utanför Norden tillkommer den verkliga fraktkostnaden för köpet, baserat på försändelsens vikt och volym. Bor du utanför Norden och vill göra en order hos oss? Var vänlig kontakta oss på epost info@minfot.se.

Produkter med lagerstatus "I lager" levereras inom 1-3 vardagar. Produkter med lagerstatus "Levereras inom 2-5 vardagar" är beställningsvaror. Du ser på produktens sida om en vara finns i lager eller har en längre leveranstid.

Leveranstiden inom Sverige är normalt 1-2 arbetsdagar till er brevlåda eller närmsta postombud. När varorna har nått ombudet får ni en avisering via sms eller mail. Minfot kan inte hållas ansvarig att leverera en slutsåld eller utgången produkt.


Outlösta paket

Om Du av någon anledning inte löser ut Ditt paket, debiterar vi dig 200:- för frakter och hanteringskostnader. Tänk på att liggtiden är ca 14 dagar. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras kraven till inkassoservice.


Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köpet vid omfattande leveransförsening.


Öppet köp & returer

Minfot tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt. Ångerrätten är villkorslös. Av hygienskäl är produkter som stödstrumpbyxor undantagna från ångerrätten. Vid retur av en sådan produkt skall förpackningen vara obruten och produkten helt oanvänd.

Vid en retur pga ånger står du som kund för returfraktkostnaden. Returkostnaden med Posten Varubrev eller Posten MyPack är 49kr. Denna kostnad debiteras i efterhand. Väljer du att returnera på annat sätt än de returalternativ vi erbjuder står du själv för returkostnaden.

Vid en reklamation eller annan tillfällighet (att du exempelvis fått fel vara skickad till dig) står vi för returkostnaden.

Vid byte är returen kostnadsfri när du använder vår förtrycka returetikett.

Vid en retur av skor med Posten Varubrev eller MyPack används en förtryckt retursedel som skickas till dig på begäran, antingen via epost eller vanlig post om du inte har möjlighet att skriva ut etiketten själv.

Vill du returnera en mindre vara (sulor, fotvårdsprodukter eller liknande) kan denna skickas tillbaka till oss via Posten, och du som kund står för fraktkostnaden - vanligtvis mellan 10-30kr beroende på paketets vikt.

Varan skall returneras i oförändrat skick och i sin originalförpackning. Tänk alltid på att skydda förpackningen. Använd alltid ett skyddande emballage och tejpa aldrig på produktförpackningen.  Minfot förbehåller sig rätten att debitera dig som kund om något skulle saknas. Prisavdrag kan göras om en returnerad produkt vid kontroll anses ha använts på ett ovårdat sätt före retur eller om produktens förpackning är grovt skadad (pga bristande emballering). Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

Returinformation ovan gäller kunder inom Sverige. Vid retur från övriga länder i Norden bekostar du som kund själv din retur på valfritt sätt.


Återbetalning
Återbetalning vid retur sker så snart vi har mottagit och behandlat din retur, vanligtvis inom maximalt 7 vardagar från det att vi tagit emot din retur.

Om du har betalat din order med betalkort återbetalas summan för produkter och eventuella fraktkostnader direkt till ditt betalkort via Klarna.

Vid köp som gjorts med faktura makuleras eller uppdateras din faktura via Klarna så snart vi har tagit emot din retur. Har du redan betalat fakturan när du gör en retur återbetalas summan för returnerade produkter till ditt bankkonto.

All återbetalning sker via Klarna.


Reklamation
Minfot tillämpar Kosumentköplagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Som konsument har du tre års reklamationsrätt. Anmälan om reklamation ska göras inom skälig tid (två månader). Du har rätt att reklamera en produkt om den visar sig vara defekt eller om dess egenskaper på något sätt avviker och gör produkten obrukbar. Vid reklamation ersätter vi dig för alla eventuella kostnader.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall skadeanmälan direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Minfot och skriva anledningen till returen på paketet.

Vid en reklamation maila alltid info@minfot.se för att informera om reklamationen. Vid godkänd reklamation sker något av följande; (a) varan repareras om möjligt, (b) ni som kund ersätts med en ny, identisk eller likvärdig vara, (c) ni som kund får pengarna tillbaka. Återbetalning sker snarast, dock senast inom 14 dagar, efter att vi har mottagit varan. Information om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen hittas på Konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se).


Transportskador

Om paketet och/eller varan är skadad vid uthämtningen, ska ni omgående göra en skadeanmälan på uthämtningsstället. Detsamma gäller om ni upptäcker att varan är skadad när ni öppnar paketet.


Tvist

Vid eventuell tvist följer Minfot allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Säkerhet
Minfot följer PUL (Personuppgiftslagen). Dina Personuppgifter används enbart för att säkerställa leverans av beställd vara, samt för kommunikation mellan oss och er som kund. Minfot lämnar inte utan ditt medgivande ut uppgifterna i kundregistret till tredje part. Du som kund har alltid rätt att när som helst tas bort ur Minfots kundregister.

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. session cookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Session cookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Vi använder tredje part cookies i annonseringssyfte vid bland annat remarketing och annonsering för liknande målgrupper i Googles söknätverk för att skräddarsy annonseringen för dem som besökt webbplatsen. Du kan välja bort tredjepartsleverantörens användning av cookies genom denna länken: Network Advertising Initiative Opt-out sida, eller välja bort cookies från Google under Googles annonsinställningar.


För frågor, se vår FAQ eller kontakta kundtjänst på info@minfot.se eller 0431-72500.