Användarvillkor

Köpvillkor

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument handlar hos Minfot i Båstad AB, organisationsnummer 556836-2320. Avtalet ingås mellan dig och Minfot i Båstad AB. För frågor kring köpet är du alltid välkommen att kontakta oss på telefon 0431-72500 eller epost info@minfot.se. Minfot tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen. För att vara kund hos oss måste du vara myndig, minst 18år, eller ha målsmans medgivande.


Köp

Beställning av Minfots produkter görs via www.minfot.se. Beställning besvaras sedan med en orderbekräftelse via mail. Beställning är bindande från Minfots sida först efter att du erhållit en orderbekräftelse via mail.

Minfot förbehåller sig rätten att neka ett köp. Alla beställningar anses bindande. Efter slutförd beställning börjar din order direkt behandlas i vårt automatiserade system och lagerhantering. Därför är det inte möjligt att ändra, avbryta eller annullera din beställning i detta skede. Om du ångrar ditt köp är du varmt välkommen att nyttja din ångerrätt och returnera ordern till oss efter att du har mottagit den.

Skulle en artikel du beställt inte finnas på lager kontaktar vi dig via epost för att informera och komma fram till en lösning tillsammans med dig som kund. Artiklar restnoteras ej.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.


Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Minfot reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Vi reserverar oss för felskrivningar i prislistan. Vi följer leverantörers prissättning och riktlinjer.


Betalning

Tillsammans med Qliro AB, Sveavägen 151, 113 46 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs via Qliro.

  • Betala nu: Swish, kortbetalning eller direkt från bank. Med Swish sker betalning direkt i Swish-appen med säkerhetsverifiering via Bank-ID och dras från ditt bankkonto direkt. Med kortbetalning sker verifiering, kopplat med 3D secure, till banken och pengarna dras från kontot när ordern skickats. Betalning som sker med ”direkt från din bank” går via Trustly och verifieras med BankID och dras direkt från din bank.

  • 14-dagarsfaktura: Du får din beställning först och betalar inom 14 dagar. Fakturan skickas när ordern skickats från lagret.

  • Månadsfaktura: Alla dina köp under månaden samlas på en faktura som du betalar månaden efter. · Flexibel delbetalning: Betalar du i din egen takt och kan dela upp betalningen över tid på ett sätt som passar dig, med minsta belopp 50kr eller minst 1/36 av totalsumman, per månad. Uppläggningsavgift och ränta tillkommer men varierar beroende på beloppet och vilket alternativt du väljer för din delbetalning. En administrationsavgift på 39kr per månad tillkommer (oavsett antal köp)

  • Fast delbetalning: Betala ett fast belopp varje månad och dela upp betalningen på 3, 6, 12 eller 36 månader. Ränta, uppläggningsavgift och en månadsavgift tillkommer. Räntan kan variera beroende på vilken delbetalning du väljer.

  • Köp nu och betala senare: Få ditt köp först och betala vid ett senare tillfälle. Du får en samlingsfaktura för dina köp och en uppläggningsavgift tillkommer.


Du hittar mer information om Qliro här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Qliros sekretesspolicy.

Vid köp bekräftar du ditt köp med BankID och en kreditupplysning kan göras vid köp med faktura eller delbetalning. Allt sker över en säker anslutning via Qliro. Så snart köpet är slutfört skickas en automatisk orderbekräftelse ut via epost.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta från förfallodagen och vid eventuell påminnelse debiteras en lagstadgad påminnelseavgift på 60 kr.

Leverans och frakt

Vid leverans inom Sverige använder Minfot PostNord Sveriges Svanenmärkta e-handelstransporter: Service Point (MyPack Collect) och MyPack Home.

Svanenmärkt leverans är ett leveransval som uppfyller stränga krav på klimatprestanda och hög energieffektivitet.
Svanenmärkningen säkerställer:
• Minskade klimatutsläpp genom stränga krav på energieffektivitet, förnyelsebara drivmedel och eldrivna fordon.
• Anställningsvillkor i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.

Fraktkostnad är 49kr. Vi erbjuder fri frakt när du handlar för minst 599kr. Vid leverans till Finland använder sig Minfot av PostNord MyPack Collect, med en fraktkostnad på 49kr på alla beställningar.

Vi erbjuder även hemleverans via PostNord MyPack Home (Svanenmärkt leverans) inom Sverige som levereras direkt till din dörr vid önskad dag och tidpunkt som du väljer själv, antingen via PostNords app, genom att följa anvisningarna i SMS:et du får eller genom att kontakta deras kundservice. Kostnaden för hemleverans är 89kr vid köp över 599kr, annars 138kr. Vid val av hemleverans krävs att du anger ett giltigt svenskt mobilnummer i samband med köpet. Observera att Hemleverans är en tilläggstjänst och vid eventuell retur av en order som skickats med denna leveransmetod återbetalas ej kostnaden.

Produkter med lagerstatus "I lager" skickas inom 1-3 vardagar. Produkter med lagerstatus "Skickas inom 2-5 vardagar" är beställningsvaror. Du ser på produktens sida om en vara finns i lager eller har en längre leveranstid.

Leveranstiden inom Sverige med tjänsten PostNord Service Point (MyPack Collect) är normalt 1-2 arbetsdagar från det att paketet har skickats från vårt lager. Ditt paket levereras till närmsta ombud och du har även möjlighet att på egen hand ändra ombud när paketet är påväg. Du aviseras via SMS eller PostNords app när din leverans finns att hämta hos ditt valda ombud.


Minfot kan inte hållas ansvarig att leverera en slutsåld eller utgången produkt.

Spåra ditt paket: I mailet ”Din beställning är på väg” finner du en spårningslänk där du kan följa din försändelse. Här ser du även när paketet ankommit ombud/utlämningställe.


Outlösta paket

Du ansvarar själv för att hämta ut din order i tid. Tänk på att paketets liggtid hos ombudet är sju dagar fr.o.m. 2021-01-15. Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket, debiterar vi dig 200:- för frakter och hanteringskostnader. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras kraven till inkassoservice. 

Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som en godkänd retur. Skulle paketet gå i automatisk retur går varan tillbaka in i vårt lager. Önskar du varan på nytt behöver du lägga en ny order via Minfot.se.


Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köpet vid omfattande leveransförsening.


Ångerrätt

Jul 2025: Förlängd returrätt på julklappar till 2026-01-15.

Minfot tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt från det att du mottagit eller hämtat ut din leverans. Ångerrätten är villkorslös. Av hygienskäl är produkter som strumpor, stödstrumpor och stödstrumpbyxor undantagna från ångerrätten. Vid retur av en sådan produkt skall förpackningen vara obruten och produkten helt oanvänd.

När du meddelat oss om din retur har du 14 dagar på dig att återsända varan till oss.

Vid en retur pga ånger står du som kund för returfraktkostnaden. Vi erbjuder retur med PostNord Service Point (MyPack Collect/Return). Har du valt hemleverans som fraktmetod gäller dessa returmetoder även då, vi kan inte erbjuda ett fraktsätt för retur som hämtas upp vid hemmet.

Returadress:

Minfot i Båstad AB
c/o Order Nordic AB
Makadamgatan 14
25464 Helsingborg

Observera att retur endast kan ske med vår förtryckta och självhäftande returfraktsedel som följer med i din leverans.

Returkostnaden är 59kr och debiteras i efterhand. Vid en reklamation eller annan tillfällighet (att du exempelvis fått fel vara skickad till dig) står vi för returkostnaden.

Vid byte är returen kostnadsfri när du använder vår självhäftande returetikett.

Varan skall returneras i oförändrat skick och i sin originalförpackning. Tänk alltid på att skydda förpackningen. Använd alltid ett skyddande emballage och tejpa aldrig på produktförpackningen. Minfot förbehåller sig rätten att debitera dig som kund om något skulle saknas. Prisavdrag kan göras om en returnerad produkt vid kontroll anses ha använts på ett ovårdat sätt före retur. Om produktens förpackning är grovt skadad (pga bristande emballering) eller saknas i returen debiteras en avgift på 100kr. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här.

Vid frågor om retur, kontakta kundtjänst på epost info@minfot.se eller telefon 0431-72500 (mån-fre kl. 10-15).


Återbetalning
Återbetalning vid retur sker via Qliro och kommer att genomföras utan dröjsmål, senast 14 dagar efter det att returen har mottagits på vårt lager. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalning tills returen nått vårt lager alternativt att du skickat in ett bevis, exempelvis kollispårning, på att du återsänt varan.

Om faktura är valt som betalsätt så kommer den att uppdateras via Qliro så snart vi har tagit emot din retur. Har du redan betalat fakturan när du gör en retur, skickas ett mejl om återbetalning till den e-postadress du angav vid köptillfället. I mejlet finns ett formulär där du anger det kontonummer som pengarna ska betalas ut till. När formuläret är ifyllt återbetalas summan för returnerade produkter till det angivna bankkontot inom 2-3 vardagar.  

Om du har betalat din order med Swish, kortbetalning eller direkt från din bank återbetalas summan för produkter och eventuella fraktkostnader (ej tilläggstjänsten Hemleverans) direkt till det konto som är kopplat till valt betalsätt, inom 1-3 vardagar. 

All återbetalning sker via Qliro.

Presentkort
Du har möjlighet att köpa digitala presentkort hos oss, till ett värde av 300kr, 500kr, 1000kr eller 1500kr. Vid köp av presentkort levereras en unik värdekod till den epostadress du registrerat i samband med köpet. Mailet med värdekoden skickas ut inom ca 15 minuter, så fort din order har behandlats i vårt system. Du betalar din order av presentkort som vanligt via Qliro. Rabatter eller rabattkoder gäller ej vid köp av presentkort.

Presentkortets värdekod är giltig i två år efter inköpsdatum.

Betalning med presentkort
Har du fått ett presentkort med en värdekod anger du koden i fältet för presentkort i kassan. Handlar du för en del av presentkortets värde kan du använda resterande värde vid ett senare tillfälle. Om du handlar för en högre summa än presentkortets värde betalar du det resterande beloppet med valfri betalmetod via Qliro.

Vid retur av en order där presentkort nyttjats som betalmetod läggs det returnerade beloppet som tillgodo på dig som kund och återbetalas ej. Tillgodot har samma giltighetstid som presentkortet, dvs två år. Observera att tillgodot nyttjas per automatik nästa gång du gör ett köp.

Vid önskat byte av order där presentkort använts som betalmetod lägger du en ny order som vanligt på webben och returnerar ditt föregående köp. När din retur behandlats läggs presentkortets värde som ett tillgodo på dig som kund och regleras sedan i efterhand på din nya bytesorder. I samband med detta uppdateras ditt betalningsunderlag hos Qliro.

Kampanjer & erbjudanden
Vi på Minfot.se kan ibland ha erbjudanden med rabattkoder, kampanjpriser och gåvor på köpet till dig som kund. Detta innebär att du kan ta del av olika kampanjer, exempelvis via vårt nyhetsbrev, där du får möjlighet att köpa produkter till nedsatt pris eller få något extra på köpet.

Varje unikt erbjudande kan inte kombineras med andra kampanjer, rabatter eller koder samt erbjuds under en viss tidsperiod eller så länge produkten finns i lager. Villkor för respektive kampanj hittar du alltid där erbjudandet presenteras, till exempel i vårt nyhetsbrev. Har du fått en rabattkod anger du koden i kassan innan du slutför köpet för att ta del av erbjudandet.


Reklamation
Minfot tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Som konsument har du tre års reklamationsrätt från det att varan lämnat oss. Anmälan om reklamation ska göras inom skälig tid - senast två månader efter reklamationsrättens slut. Du har rätt att reklamera en produkt om den visar sig vara defekt eller om dess egenskaper på något sätt avviker och gör produkten obrukbar. Vi tar ansvar för alla produktionsfel inom två år under reklamationsrätten. Vid fel som uppkommit efter två år ansvarar du som konsument för att påvisa att felet är ursprungligt. Vid reklamation ersätter vi dig för alla eventuella kostnader, exempelvis reparation eller frakter.

Vid en reklamation maila alltid info@minfot.se för att informera om reklamationen. Som konsument har du rätt att välja hur din reklamation ska hanteras efter godkännande. Vid godkänd reklamation sker något av följande; (a) varan repareras om möjligt, (b) ni som kund ersätts med en ny, identisk eller likvärdig vara, (c) ni som kund får pengarna tillbaka, (d) ni som kund får en värdecheck med ett tillgodo. Återbetalning sker snarast, dock senast inom 14 dagar, efter att vi har mottagit varan. Information om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen hittas på Konsumentverkets hemsida (http://www.konsumentverket.se).

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall skadeanmälan direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Minfot och skriva anledningen till returen på paketet.


Transportskador

Om paketet och/eller varan är skadad vid uthämtningen, ska ni omgående göra en skadeanmälan på uthämtningsstället. Detsamma gäller om ni upptäcker att varan är skadad när ni öppnar paketet.


Tvist

Vid eventuell tvist följer Minfot Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Mer information finns på ARN:s hemsida.

Postadress:
ARN
Box 174
101 23 Stockholm

Du kan även använda Europeiska Kommissionens onlineplattform (EU ODR) för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel.


Säkerhet

Vi på Minfot i Båstad AB (org.nr 556836-2320) behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Uppgifterna används för att kunna hantera din beställning, leverera varor och kommunicera med dig som kund.

Dina uppgifter delas endast med våra samarbetspartners när det är nödvändigt för att fullfölja köpet, till exempel för betalning, leverans eller IT-tjänster.

Du har alltid rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig, samt begära rättelse eller radering. Vid frågor är du välkommen att kontakta oss på info@minfot.se

För att vi ska kunna erbjuda dig Qliros betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Qliro, så som kontakt- och orderinformation, för att Qliro ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Qliro kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Qliros dataskyddspolicy.

Kommunikation och marknadsföring
Om du gör ett köp och anger din epostadress i kassan kommer du att få erbjudanden från oss via e-post och i vissa fall SMS. Du väljer direkt i kassan om du vill få denna typ av marknadsföring eller ej. Dessa mail är endast avsedda som nyhetsbrev och du kan alltid avprenumerera dig från våra nyhetsbrevsutskick, antingen genom att avregistrera dig via länken ”Avprenumerera” som finns längst ner i mailet, eller kontakta vår kundtjänst: info@minfot.se eller via telefon: 0431-725 00 varje vardag mellan 10:00-15:00. Gällande SMS finns instruktioner i meddelandet om hur du avregistrerar dig.

Efter fullföljt köp följs din order upp av ett recensionsmail där du ges möjlighet att lämna ett omdöme av produkten/erna du har köpt samt din köpupplevelse i sin helhet. Vi samarbetar med en oberoende leverantör för produktomdömen som i sin tur arbetar i enlighet med gällande GDPR-lagstiftning för hantering av din användarinformation. Denna feedbacktjänst är en del av processen vid ett fullföljt köp och är ej sammankopplat med övrig marknadsföring via epost. Önskar du ej få fler recensionsmail efter köp finns alltid möjlighet att avregistrera separat via en länk nederst i dessa mail. Du kan naturligtvis även höra av dig till vår kundtjänst via telefon eller mail.

För att kunna förbättra våra produkter och tjänster kan vi komma att använda dina uppgifter för att bjuda in dig att delta i kundundersökningar, enkäter eller andra initiativ för affärsutveckling. Dessa undersökningar kan skickas via e-post, SMS eller telefon. Om du inte önskar att delta i sådana undersökningar kan du när som helst avregistrera dig från utskicken eller kontakta vår kundtjänst.


Integritetspolicy
Vi på Minfot.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. I våra villkor och integritetspolicy förklaras hur vi samlar in och använder din personliga information.

Vi på Minfot i Båstad AB behandlar uppgifter som du som kund själv lämnat till oss när du handlar på eller besöker vår hemsida, www.minfot.se, kommunicerar med oss eller då du registrerar dig för vårt nyhetsbrev. Med ”personuppgifter” avses all slags information som direkt eller indirekt kan identifiera en i livet fysisk person. Personuppgifter som vi behandlar är ditt för- och efternamn, din adress, ditt telefonnummer, ditt personnummer och din e-postadress.

Vi strävar efter att personuppgifter behandlas med den berörda personens samtycke. Ett lämnat samtycke kan alltid återkallas. Om ett samtycke återkallas kommer Minfot i Båstad AB inte att behandla personuppgifterna ytterligare och inte heller uppdatera tidigare lämnade uppgifter. För de fall ett samtycke återkallas avslutas behandlingen omedelbart.  Det ska dock noteras att trots återkallat samtycke kan viss behandling kan vara nödvändig för att fullfölja lag eller avtal.

Se hela vår integritetspolicy här. Vill du återkalla ditt samtycke kontaktar du vår kundtjänst på info@minfot.se eller telefon 0431-72500 (mån-fre kl. 10-15)


Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. session cookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Session cookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

Vi använder tredje part cookies i annonseringssyfte vid bland annat remarketing och annonsering för liknande målgrupper i Googles söknätverk för att skräddarsy annonseringen för dem som besökt webbplatsen. Du kan välja bort tredjepartsleverantörens användning av cookies genom denna länken: Network Advertising Initiative Opt-out sida, eller välja bort cookies från Google under Googles annonsinställningar.


För frågor, se vår FAQ eller kontakta kundtjänst på info@minfot.se eller 0431-72500.