Integritetspolicy

INTEGRITETSPOLICY

1      Inledning

Din integritet är viktig för oss och vi vill alltid vara öppna med hur vi behandlar dina personuppgifter för att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I denna integritetspolicy hittar du information om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras och du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på https://www.minfot.se/integritetspolicy.

Vi försöker alltid vara så tydliga som möjligt med hur vi behandlar dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy?

Välkommen att kontakta oss!

E-post info@minfot.se och telefon 0431-725 00.

2      Innehåll

1      Inledning. 1

2      Innehåll 1

3      Vem ansvarar för dina personuppgifter?. 2

4      Varför vi använder dina personuppgifter och hur länge vi sparar dem.. 2

Ändamål och laglig grund. 2

Lagring. 2

4.1        Köp och beställning. 2

4.2        Marknadsföring och kommunikation. 3

4.3        Personligt anpassad upplevelse av våra tjänster 5

4.4        Allmän kommunikation om våra produkter och tjänster 6

4.5        Tävlingar och event 7

4.6        Erbjuda och underlätta köp och beställningar i våra digitala kanaler 7

4.7        Kundserviceärenden. 8

4.8        Tillhandahålla tjänster i våra digitala kanaler 9

4.9        Säkerhetsarbete och för att förhindra missbruk eller förebygga, förhindra och utreda brott och olyckor 10

4.10      Analysera, utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster 11

4.11      Uppfylla krav i rättsliga förpliktelser 12

4.12      För att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. 13

5      Vem vi delar dina uppgifter med. 14

6      Tredjelandsöverföringar 14

7      Kom ihåg dina rättigheter! 15

 

3      Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Minfot i Båstad AB, org. nr 556836-2320, (”Minfot”) är personuppgiftsansvarigt för de personuppgifter som du lämnar till oss.

4      Varför vi använder dina personuppgifter och hur länge vi sparar dem

Ändamål och laglig grund

Personuppgifterna som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I detta avsnitt förklarar vi varför vi använder dina personuppgifter, ger exempel på behandlingar som vi utför för att uppfylla ändamålet och vilken laglig grund som vi baserar behandlingen på.

Lagring

Allmänt sett sparar vi dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla ändamålen som vi samlade in dina uppgifter för. Uppgifterna kan också komma att sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. För oss är det viktigt att du vet om hur länge vi behåller dina personuppgifter. I tabellen nedan förtydligar vi hur länge dina uppgifter sparas.

4.1    Köp och beställning

För att du ska kunna köpa och beställa produkter av oss behöver vi behandla dina personuppgifter.

För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi levererar din produkt eller tjänst (inklusive kommunicerar med dig rörande din leverans).

·   Vi möjliggör och administrerar din betalning (i detta ingår också analyser av vilka betallösningar som vi kan erbjuda dig genom kontroll mot din betalningshistorik eller inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag).

·   Vi administrerar och kommunicerar med dig i händelse av ett reklamations- och garantiärenden som rör ditt köp.

·   Vi kommunicerar med dig om du vill ändra din lagda order.  

Kategorier av personuppgifter

·   Betalningshistorik

·   Betalningsinformation

·   Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-post och telefonnummer

·   Köpinformation, t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress

·   Namn

Laglig grund

Köpavtalet som vi har ingått med dig

Mottagare av personuppgifter

·         Leverantörer för:

o    betaltjänster

o    CRM-system

o    e-handelsplattform

o    kassasystem

o    kommunikationstjänster

o    ärendehanteringssystem

·         Leverans- och logistikpartner

Lagringstid

Personuppgifterna sparas till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och som längst 38 månader efter köpet i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. 

 

4.2    Marknadsföring och kommunikation

För att du ska kunna få ta del av våra senaste erbjudanden och nyheter kan vi marknadsföra och skicka kommunikation om våra produkter och vårt företag i olika kanaler, t.ex. genom vårt nyhetsbrev, via SMS eller post eller genom olika typer av annonsering i sociala medier och via sökmotorer. För att kunna marknadsföra oss behöver vi ibland behandla dina personuppgifter.

Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter längst upp i dokumentet). Om vår marknadsföring visas i sociala medier kan du ange dina preferenser direkt i den sociala medie-plattformen, t.ex. via dina inställningar eller i samband med det relevanta inlägget.

För det här ändamålet kan vi använda oss av marknadsföringscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Baserat på vad våra kunder generellt sett visar intresse för kan vi visa relevanta produktrekommendationer, skicka intressebaserade artiklar, ge förslag på shoppinglistor eller andra liknande åtgärder.

·   Vi förenklar din användning av våra tjänster, t.ex. genom att spara dina shoppinglistor/önskelistor eller ditt valda betalsätt för göra dina framtida köp smidigare eller påminna dig om kvarglömda/övergivna varukorgar.

·   Vi skickar generell direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande digitala kanaler och post.

·   Vi sparar din köp- och browsinghistorik för att ge dig ett mer personaliserat innehåll. Exempelvis genom att vi skickar direktmarknadsföring via e-post för att visa relevanta produktrekommendationer.

·   Vi annonserar via vår egen hemsida, sociala medier, sökmotorer och annonsnätverk.

·   Vi visar marknadsföring för dig baserat på vad du har lagt i din varukorg, köpt och klickat på vår hemsida, dvs. genom retargeting.

·   Vi använder våra urval, där dina personuppgifter kan ingå, i syfte att visa annonser för dig eller låta vår marknadsföringspartner hitta personer med liknande intressen som också skulle kunna tycka om våra produkter och tjänster.

·   Vi tar fram rapporter som baseras på analyser (t.ex. av vilka sidor eller delar av sidor som du som kund besökt och vilka sökningar du som kund har gjort samt köphistorik, ålder, kön, angivna preferenser, enhetsinformation, demografiska data och andra personuppgifter som samlas in för ändamålet (se nedan)) i syfte att ta beslut kopplat till vår marknadsföring, t.ex. vilken kanal eller målgrupp som marknadsföringen ska riktas till.

·   Vi skickar erbjudanden från samarbetspartners.

·   Vi skickar inbjudningar till event.

·   Vi genomför generella kampanjer eller skickar generella erbjudanden och inbjudningar till event.

·   Vi samlar in och överför personuppgifter till vår marknadsföringspartner(s), t.ex. sociala medier, sökmotorer eller annonsnätverk, samt val av målgrupp som marknadsföringen ska visas för.

Kategorier av personuppgifter

·   Bostadsort

·   Enhetsinformation, t.ex. vilken typ av enhet du använder, språkinställning, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

·   Födelsedatum

·   Geografiska data

·   Information om senaste besökta hemsidan

·   Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-post och telefonnummer

·   Kön

·   Köphistorik

·   Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)

·   Namn

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

·   Postnummer

Personuppgifter som samlas in från annan källa

·   Vi samlar in uppgifter om födelsedatum och kön från vår betaltjänstleverantör.

Laglig grund

Om du är kund hos oss: Vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra vårt företag och våra produkter och tjänster.

Alternativt

Om du inte är kund hos oss: Ditt samtycke.

Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår direktmarknadsföring. Kontakta oss så hjälper vi dig med detta!

Mottagare av personuppgifter

·         Annonseringsplattformar, t.ex. sociala medier, sökmotorer och annonsnätverk

·         Leverantörer för:

o    CRM-system

o    e-handelsplattform

o    kundrecensionsverktyg

o    tryck och distribution

o    upplysningsföretag

o    ärendehanteringssystem

·         Marknadsföringspartners

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 18 månader efter din senaste aktivitet (t.ex. när du senast gjorde ett köp).

 

4.3    Personligt anpassad upplevelse av våra tjänster

Vi vill kunna leverera ett innehåll som är anpassat just för dig i syfte att underlätta och förbättra din upplevelse av våra tjänster. Vi gör därför vårt bästa för att anpassa våra digitala kanaler utifrån vad vi tror att du tycker om. För att kunna anpassa våra digitala kanaler efter dig behöver vi behandla dina personuppgifter.

För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för ”Inställningar”. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi använder cookies för att komma ihåg information som ändrar hur vår webbplats fungerar eller visas. Detta innebär att vi t.ex. kan anpassa innehållet som du ser efter föredraget språk eller region som du befinner dig i.

Kategorier av personuppgifter

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

·   Postnummer

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla funktioner som du efterfrågar på vår webbplats.

Mottagare av personuppgifter

·   Leverantörer för e-handelsplattform

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 36 månader.

4.4     Allmän kommunikation om våra produkter och tjänster

När vi gör förändringar av våra tjänster eller produkter behöver vi kommunicera dig för att informera om de senaste uppdateringarna. Det kan t.ex. röra sig om utskick som rör uppdateringar av vår personuppgiftsbehandling eller våra allmänna villkor.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi gör informationsutskick som rör uppdateringar av våra informationstexter, t.ex. vår integritetspolicy eller våra allmänna villkor.

·   Vi följer upp öppningsstatistik kopplat till ett eller flera utskick för att bekräfta att mottagarna tagit del av information och kunna fatta beslut om utskick i alternativa kommunikationskanaler vid låg öppningsfrekvens.

Kategorier av personuppgifter

·   Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-post, telefonnummer

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

·   Öppningsstatistik

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna informera dig om viktiga uppdateringar kopplat till våra tjänster och produkter.

Mottagare av personuppgifter

·   Leverantörer för:

o CRM-system

o e-postsystem

o kommunikationstjänster

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för så länge som nödvändigt för att vi ska kunna visa att vi fullgjort vår informationsplikt vid eventuell revision eller tillsyn och som senast till dess att vi gör ett nytt utskick.

 

4.5    Tävlingar och event

Ibland vill vi anordna tävlingar och ge våra kunder möjlighet att vinna fina priser. Ibland vill vi även ordna trevliga event. I samband med detta kommer vi att behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi registrerar ditt deltagande i vår tävling eller vårt event.

·   Vi kommunicerar med dig som deltar i våra tävlingar när det behövs för tävlingens genomförande.

·   Vi utser vinnare och förmedlar vinster som gäller för tävlingen.

·   Vi kommunicerar med dig innan och efter ett event. I dessa fall kan vi skicka bekräftelse på anmälningar, information om eventet som du behöver veta om, frågor eller utvärderingar.

·   Vi bekräftar din identitet och ålder.

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna genomföra, administrera och utvärdera våra tävlingar och event.

Laglig grund för specialkost

Om vi erbjuder mat i samband med våra event eller liknande aktiviteter kommer vi be om ditt föregående samtycke.

Mottagare av personuppgifter

·         Leverantörer för:

o    vald tävlingskanal (t.ex. sociala medier)

·         Event- eller tävlingspartners

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 24 månader efter tävlingen/eventets (inklusive ev. utvärdering) genomförande. Notera att tävlingsbidrag som du lämnar kan sparas under en obegränsad tid enligt angivna tävlingsvillkor. Om en tävling har genomförts på sociala medier kommer dina personuppgifter sparas fram till dess att du själv väljer att radera ditt bidrag alternativ till dess du tar bort ditt konto.

 

4.6     Erbjuda och underlätta köp och beställningar i våra digitala kanaler

För att du ska kunna genomföra köp och beställningar på vår webbplats samt för att vi ska kunna erbjuda funktioner som underlättar detta för dig behöver vi behandla dina personuppgifter.

För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy:

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi erbjuder möjlighet för dig att recensera våra produkter i syfte att underlätta andra kunders köpbeslut.

·   Vi publicerar recensioner för att ge våra kunder information om vad andra tycker om en specifik produkt.

·   Vi använder nödvändiga cookies för att kunna erbjuda och leverera särskilda funktioner som du efterfrågar, t.ex. spara din kundkorg, dina hjärtmarkerade favoriter, ditt postnummer eller leveransval i syfte att göra dina framtida köp smidigare. De kan också användas när du använder en funktion på webbplatsen som behöver ett svar, till exempel när du fyller i ett formulär.

Kategorier av personuppgifter

·   Användarnamn

·   E-postadress

·   Kundrecensioner

·   Namn

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

·   Postnummer

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att göra det möjligt för dig att genomföra köp och beställningar på vår webbplats.

Mottagare av personuppgifter

·   Leverantörer för:

o e-handelsplattform

o kundrecensionsverktyg

Lagringstid

Personuppgifter sparas som längst till den tidpunkt som inträffar först av att du begär att vi tar bort din kundrecension eller ditt användarkonto eller om vi upptäcker att din recension eller ditt användarkonto bryter mot våra villkor. Ditt användarkonto kommer också tas bort 24 månader efter din senaste aktivitet (t.ex. när du senast gjorde ett köp).

 

4.7    Kundserviceärenden

Vid alla kontakter med oss kommer vi att göra vårt bästa för att ge dig så bra service som möjligt. Kontaktuppgifter till vår kundservice hittar du högst upp i denna integritetspolicy. För att kunna hantera ditt ärende behöver vi behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi kommunicerar med dig och besvarar dina frågor som du skickar till oss via telefon, e-post eller i digitala kanaler.

·   Vi kommunicerar med dig i händelse av retur-, reklamations- och garantiärenden som rör ditt köp samt administrerar ditt ärende.

·   Vi bekräftar och kontrollerar din identitet så att ett ev. reklamations- eller garantiärende kan hanteras.

·   Vi kontrollerar om du är medlem.

·   Vi utreder dina klagomål- och supportärenden. Ett supportärende kan t.ex. gälla teknisk support.

·   Vi hanterar dina förfrågningar om utövande av dina rättigheter som registrerad.

Kategorier av personuppgifter

·   Kontaktuppgifter, t.ex. adress, e-post och telefonnummer

·   Namn

·   Personnummer

·   Uppgift om köptidpunkt, köpställe och eventuellt fel/klagomål

·   Ärenderelaterade personuppgifter, t.ex. din korrespondens och uppgifter som vi registrerar i ditt ärende

Laglig grund

Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna administrera ditt kundserviceärende.

Mottagare av personuppgifter

·         Leverantörer för:

o    chattverktyg

o    CRM-system

o    e-postsystem

o    kundrecensionsverktyg

o    order- och ärendehanteringssystem

o    sociala medier

o    telefoniväxelsystem

Lagringstid

Personuppgifterna sparas för en tid om upp till 48 månader efter att kundserviceärendet har avslutats.

 

4.8     Tillhandahålla tjänster i våra digitala kanaler

Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna använda våra digitala tjänster (t.ex. vår webbplats) och för att vi ska kunna erbjuda en snabb, responsiv och säker webbplats samt för att kunna leverera särskilda funktioner som du efterfrågar.

För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy:

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi använder nödvändiga cookies för att kunna leverera en snabb, responsiv och säker webbplats.

Kategorier av personuppgifter

·   Användarbeteende, t.ex. uppgifter om hur kunden använder våra webbsidor, och andra digitala kanaler

·   Enhetsinformation, t.ex. vilken typ av enhet du använder, språkinställning, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla våra digitala tjänster.

Mottagare av personuppgifter

·   Leverantören för e-handelsplattformen

Lagringstid

Se vår information i vår samtyckeshanterare för hur lång tid cookies lagras i din enhet.

 

4.9    Säkerhetsarbete och för att förhindra missbruk eller förebygga, förhindra och utreda brott

För din trygghet arbetar vi med säkerheten i våra digitala miljöer. För att uppfylla detta ändamål kan vi behandla dina personuppgifter.

För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi kontrollerar, utreder och förhindrar (misstänkta) bedrägerier eller andra lagöverträdelser, t.ex. genom manuella kontroller av lagda ordrar

·   Vi vidtar åtgärder för att förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt våra användarvillkor och policyer.

·   Vi vidtar åtgärder för att skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång.

Kategorier av personuppgifter

·   Köp- och användargenererade data, t.ex. betalinformation eller klick- och besökshistorik

·   Enhetsinformation, t.ex. vilken typ av enhet du använder, språkinställning, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

·   Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar

·   Uppgifter om hur våra digitala tjänster används

Laglig grund

Vårt och ditt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla/använda säkra produkter och tjänster samt att kunna förebygga, förhindra och utreda misstänkta brott.

Mottagare av personuppgifter

Leverantörer för:

·   e-handelsplattform

·   juridiska tjänster

·   orderhanteringssystem

·   säkerhetstjänster

·   sociala medier

Lagringstid

Personuppgifterna sparas, för detta ändamål, som längst för en tid om 72 månader efter insamlandet. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.

 

4.10 Analysera, utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster

För att kunna se till att vi kan utveckla vår verksamhet och ligga i framkant vad gäller vårt erbjudande till dig kan vi använda personuppgifter för att ta fram statistik och liknande underlag i syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet.

För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för analys och statistik. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi gör tjänster mer användarvänliga, t.ex. genom att ändra användargränssnittet för att förenkla informationsflödet eller för att lyfta fram funktioner som ofta används av våra kunder i digitala kanaler.

·   Vi skickar enkäter eller liknande utvärderingar till kunder som rör (i) kunders köp och/eller leveransupplevelse, (ii) kontakter med kundtjänst och (iii) tävlingar och event. I detta ingår sammanställning och analys av kunders/medlemmars feedback och användning samt beslut om förbättringsåtgärder.

·   Vi följer upp resultat och försäljningsstatistik kopplat till ett eller flera utskick i syfte att utveckla och optimera vår direktmarknadsföring.

·   Vi analyserar och utvärderar (i) annonskampanjer, (ii) kundpersonalisering på webbplatsen, (iii) kundtjänst samt (iv) användning av företagets digitala kanaler. I detta ingår beslut om förändringar i syfte att utveckla och optimera nämnda punkter.

·   Vi tar fram underlag att utveckla och optimera (i) varu- och logistikflöden, t.ex. genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser, (ii) vårt sortiment, (iii) vår resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, t.ex. genom att effektivisera inköp och planering av leveranser, (iv) planering av nyetableringar av butiker och lager och (v) säkerheten i våra IT-system.

·   Vi ger dig och andra kunder möjlighet att påverka vårt sortiment, t.ex. genom kund- och marknadsundersökningar.

Kategorier av personuppgifter

·   Ålder

·   Kön

·   Bostadsort

·   Butiksbesök

·   Enhetsinformation, t.ex. vilken typ av enhet du använder, språkinställning, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

·   Korrespondens och feedback avseende våra tjänster och produkter

·   Information om hur du har interagerat med oss, dvs. hur du har använt tjänsten, inloggningsmetod, var och hur länge olika sidor besökts, svarstider, nedladdningsfel, hur du når och lämnar tjänsten etc.

·   Köp- och användargenererade data (t.ex. köphistorik/försäljningsstatistik, klick- och besökshistorik)

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDn

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för att vi ska bli bättre, mer resurseffektiva och säkra. Dessutom vill vi göra det enklare och mer säkert för dig att använda våra tjänster, produkter och system.

Mottagare av personuppgifter

·         Leverantörer för:

o    analyssystem

o    BI-plattformar (Business Intelligence)

o    CRM-system

o    e-handelsplattform

o    ERP-system (Enterprise Resource Planning)

o    kundundersökningar (både företag som gör undersökningar men också företag som tillhandahåller systemet för kundundersökningar)

o    omdömen och recensioner

o    orderhanteringssystem

o    POS-system (Point of sales/kassasystem)

o    Ärendehanteringssystem

Lagringstid

För detta ändamål sparas uppgifterna för den tid som de är relevanta för ändamålet med analysen. Detta kan skilja sig åt mellan olika typer av analyser och vi har därför svårt att på förhand ange en specifik lagringstid. Vi har dock infört rutiner för att säkerställa att personuppgifter som vi inte har använt under en period om som längst 5 år tas bort eller anonymiseras eftersom vi då bedömer att dina personuppgifter inte längre är nödvändiga.

4.11 Uppfylla krav i rättsliga förpliktelser

I vissa fall kan vi behöva behandla personuppgifter om det finns särskilda skyldigheter i lag, t.ex. om vi upptäcker felaktigheter i produkter. Då kan vi behöva behandla dina personuppgifter för att kommunicera med dig för att se till att vi tar ansvar för våra produkter.

För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi tar fram kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser, t.ex. vid en defekt eller hälsovådlig vara. För detta syfte kan vi använda cookies för att säkerställa och följa upp spridningen av kommunikationen.

·   Vi vidtar åtgärder för att efterleva förelägganden eller liknande beslut enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut.

·   Vi dokumenterar transaktioner i enlighet med bokföringslagen.

·   Vi dokumenterar och utreder transaktioner enligt penningtvättslagen.

Kategorier av personuppgifter

·   Namn

·   Personnummer

·   Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)

·   Betalningshistorik

·   Betalsätt

·   Din korrespondens

·   Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål

·   Videoinspelningar från kamerabevakning i våra butiker

Mottagare av personuppgifter

·   Leverantörer för:

o Chattverktyg

o CRM-system

o E-handelsplattform

o E-postsystem

o ERP-system (Enterprise Resource Planning)

o Orderhanteringssystem

o Ärendehanteringssystem

Laglig grund

För att uppfylla krav i rättsliga förpliktelser.

Lagringstid

Personuppgifterna sparas under den tid som är nödvändig för att uppfylla den relevanta rättsliga förpliktelsen eller i enlighet med gällande lagkrav. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att vi måste lagra viss information om ditt köp i 7 år.

 

4.12 För att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk

Ibland kan tvister uppkomma där vi behöver kunna utreda, fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Det kan t.ex. gälla vid tvister om reklamations- eller garantiärenden, om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts eller vid andra anspråk som riktas mot oss. I samband med sådana ärenden kan vi behöva behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet

·   Vi använder de personuppgifter som krävs för att kunna hantera den relevanta tvisten.

·   Vi delar de personuppgifter som krävs med mottagarna av personuppgifter nedan för att kunna hantera den relevanta tvisten.

Kategorier av personuppgifter

·   Köp- och användargenererade data, t.ex. betalinformation eller klick- och besökshistorik

·   Enhetsinformation, t.ex. vilken typ av enhet du använder, språkinställning, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

·   Onlineidentifierare, t.ex. IP-adress, cookieID, userID och andra liknande unika IDnTekniska data rörande enheter som används och dess inställningar

·   Uppgifter om hur våra digitala tjänster används

·   Uppgifter som du lämnat vid korrespondens med oss

Laglig grund

Vårt berättigade intresse av att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Mottagare av personuppgifter

·   Juridiskt ombud

·   Motparter

·   Myndigheter

Lagringstid

Under den tid som tvisten pågår och som längst 18 månader efter att eventuell överklagandefrist löpt ut i syfte att kunna besvara frågor kopplade till internrevision. Vid tvist som avgörs genom förlikning kommer vi spara de uppgifter som krävs under den tid som är nödvändig för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.

 

5      Vem vi delar dina uppgifter med

Ibland kommer vi att behöva lämna ut dina uppgifter till andra företag. Detta kan vara när vi anlitar andra företag för att hjälpa oss med våra leveranser, betallösningar, IT-system eller lagring av personuppgifter (molntjänster). Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får bara lov att behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner.

Utöver detta kan vi också lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande företag som är självständigt personuppgiftsansvariga:

·         Statliga myndigheter (polisen, Skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.

·         Företag som hanterar drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar.

·         Företag som vi har anlitat för att leverera dina köp (logistik- och leveransföretag).

·         Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).

·         Annonseringsplattformar, t.ex. Google eller Meta

Mer detaljerad information om kategorier av mottagare som får ta del av dina personuppgifter hittar du i tabellerna under punkten 4.

6      Tredjelandsöverföringar

Ibland kan vi vara tvungna att överföra dina personuppgifter länder utanför EU/EES. Detta kan vara när vi lämnar ut dina uppgifter till andra företag enligt punkt 5. Vi lämnar endast ut dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES om det finns tillräckliga garantier för att dina personuppgifter hanteras på ett bra sätt. Dina personuppgifter lämnas ut till följande länder USA, Chile, Taiwan, Singapore, Storbritannien.

För att skydda dina personuppgifter när vi överför dem ingår vi därför ingått avtal med mottagaren som innefattar EU-kommissionens standardavtalsklausuler eller kontrollerat att det finns ett beslut om adekvatskyddsnivå som gäller för mottagarlandet. Du kan få en kopia på skyddsåtgärderna genom att kontakta oss.

7      Kom ihåg dina rättigheter!

När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.

Din rätt till tillgång

Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Din rätt till rättelse

Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas.

Din rätt till radering och begränsning

Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.

Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring

Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig.

Din rätt att kunna återkalla ett lämnat samtycke

Har du lämnat samtycke till någon behandling som vi utför? I så fall har du rätt att när som helst återkalla detta. När du återkallar ditt samtycke kommer vi inte samla in nya uppgifter om dig för ändamålet som ditt samtycke avsåg, men vi har fortfarande rätt att behandla de uppgifter som vi samlat in om dig innan du återkallade ditt samtycke. Om det inte finns någon annan laglig grund som gör att vi behöver spara uppgifterna kommer vi att radera dem.

Din rätt till dataportabilitet

För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).

Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten

Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se.

 

Hur utövar jag mina rättigheter?

Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss. Du når oss på info@minfot.se och 0431-725 00.