Graviditet, diabetes & reumatism

I dessa tre ovanstående tillstånd är dina fötter extra känsliga och behöver extra mycket omtanke och uppmärksamhet. Det är viktigt att verkligen titta på och kontrollera fötterna regelbundet för att se att det inte finns några tecken på diverse fotproblem. Ju tidigare man lägger märke till att något inte står rätt till, desto lättare är problemet att förebygga eller åtgärda innan det blir för allvarligt.

Under en graviditet   är det vanligt att man får trötta, värkande ben och svullna anklar samt att den ökade kroppsvikten tillsammans med den lite mer ”vaggande” gångstilen på grund av magen riskerar att leda till diverse problem – exempelvis förhårdnader eller liktornar.

Även smärta i benen och höfterna är vanligt, vilket kan leda till åderbråck eller andra cirkulationsproblem som riskerar att finnas kvar även efter förlossningen. För att lindra problem, värkande fötter och ben under graviditeten kan man ta hjälp av stödstrumpor för att minska risken för cirkulationsproblem och åderbråck, och för att minska känslan av obehag i fötter och ben kan det vara en bra idé att använda skor, sulor eller inlägg som ger mer stötdämpning och som gör det skönare att gå. Det är också viktigt att ta hand om huden och ge den regelbunden vård för att minska risken för uppkomst av förhårdnader eller liktorn.

Klicka här för att se alla stödstrumpor för gravida. 



Reumatism kan leda till många fotproblem eftersom inflammation i leder och senor är väldigt vanligt, och det är främst framfoten och bakfoten som drabbas. Besvär med framfoten ger dessutom upphov till den typiska ”hälgången” som ofta förekommer hos personer med reumatism. Vanliga problem med framfoten kan vara framfotsobalans, hallux valgus, hammartå, spretfot, snedvridning av tårna samt att fettkuddarna på fotsulan ibland kan flytta sig, bli tunna eller försvinna helt, vilket gör att det kan kännas som att man går direkt på benutskotten. Vanliga problem med bakfoten är plattfot, nedre och övre hälsporre samt inflammation i slemsäcken under hälen. 

Klicka här för att se produkter som kan hjälpa dig att lindra smärta och bibehålla rörligheten i lederna. 

 

För att exempelvis förebygga hälsporre bör man använda skor som har bra stöd och helst en avlastande kudde under hälen. Men också stretcha muskler, (främst vadmuskeln) efter träning och att varva ner ordentligt. Om du skulle känna smärta i hälen efter ett träningspass kan det tyda på överansträngning. Då bör du vänta med att träna tills ”skadan” har läkt helt.

För att lindra din smärta och besvär vid hälsporre kan våra olika sulor och inlägg hjälpa dig. Det bästa är att välja en hel sula som ger hålfoten stöd och stabilitet eftersom det ger senan avlastning samtidigt som den belastas korrekt. En passande hälkudde kan även användas för att få korrekt avlastning och lindra smärtan. Besvären kan även lindras med hjälp utav kompressionsstrumpor som ger en förbättrad cirkulation och därmed snabbare läkning och återhämtning.

Exempelvis  FS6 som är en kompressionsstrumpa för hälsporre  ger lindring genom att den lyfter och sträcker kompressionsstrumpan försiktigt plantar fascia, vilket ger ett ökat blodflöde till den skadade vävnaden. Detta dämpar i sin tur hälsporren, genom att den mildrar inflammationen och smärtan i hälen och foten. Klicka här för att se alla produkter som kan lindra din hälsporre. 

Om du har andra fotproblem och vill ha råd om hur du förebygger dina problem och  hur du ska gå tillväga för att lindra dina besvär så kan du klicka in dig på vår sida "Vanliga fotproblem" och läsa mer. 


När det kommer till strumpor och skor är det vid reumatism viktigt att använda rena strumpor varje dag, gärna i ett naturligt material som bomull eller ull. Det är en fördel att bära strumpor utan tjock och hård resår eller sömmar som kan skava på huden. Välj gärna skor i läder eller något annat material som låter huden andas, och se till att det är rymlig plats över tårna. En sko med extra stötdämpning och komfort för hälen är även att rekommendera.

Diabetes kan i många fall leda till yttre nervskador på fötterna, och oftast är det något äldre personer som drabbas eftersom det vanligast inträffar efter långvarig diabetes. Dessa nervskador kan medföra känselbortfall, d.v.s. att man får en försämrad uppfattning av känsel och smärta, och det kan på grund av detta vara svårt att lägga märke till små sår, skador eller skavsår på fötterna.

Fotproblem vid diabetes kan också bero på försämrad blodcirkulation, eftersom man då löper en större risk att drabbas av fotsår. När man som diabetiker väl har drabbats av ett fotsår tar det ofta väldigt lång tid att läka och det finns risk för allvarliga konsekvenser. Därför är det viktigt att ta väl hand om sina fötter i förebyggande syfte. Några saker att tänka på är att undersöka fötterna noga varje dag och vara uppmärksam på torr hud, förhårdnader, rodnader, svullnader eller sprickor. Det är viktigt att se till så att det inte finns grus eller annan smuts inuti skorna, töm därför dem alltid innan påtagning.

Diabetesstrumpor är strumpor för diabetiker eller för dig med känsliga fötter. Diabetsstrumpor är mjuka och har ett hudvänligt material som är utan sömmar eller åtsittande kraft. Strumporna passar dig som har känsliga fötter eller är diabetiker, som är mer känsliga för skav, blåsor eller sårbildningar. Du kan se alla strumporna här

När man är diabetiker bör man inte heller gå barfota eftersom det finns risk att trampa på något som kan orsaka sår. Ett par bekväma inneskor som skyddar fötterna är också att rekommendera. Vi har flera olika modeller för både dam och herr som passar likabra som inne och uteskor.  Sist men inte minst är det även här viktigt att tvätta, torka och återfukta fötterna för att hålla borta smuts och bakterier.

< Tillbaka