Stukad fot

WALK WITH US

  • Fri frakt från 399kr
  • Snabba leveranser
  • Öppet köp i 14 dagar
  • Fria byten
Priser inkl. moms
VISAR 1-4 (14)1 2 3 4 Sista 100 per sida

Stukad fot

Här hittar du rekommenderade produkter som både hjälper dig att stabilisera foten innan stukning men som även hjälper till vid läkning för en redan stukad eller vrickad fot.

Har du en stukad fot eller har du någon gång stukat eller vrickat foten då vet du hur fruktansvärt ont det kan göra. Att stuka eller vricka foten vid hög aktivitet är en av de mest vanligast förekommande fotskadorna. Majoriteten som stukat foten gör det under en fysisk aktivitet, vid gång, belastning på ojämnt underlag. Men det kan även hända vid ett lätt felsteg. En stukad fot innebär att du har skadat vävnaderna som sitter runt leden och de flesta stukade fötter sker på fotledens utsida.

VANLIGASTE TECKEN PÅ STUKAD FOT

- Svullen och öm känsla med ett mindre eller större blåmärke vid området
- Öm framför och nedanför yttre fotknölen
- Svullen ankel
- Gör ont vid belastning på foten
- Nedsatt styrka eller balans
- Nedsatt rörlighet

VAD INNEBÄR STUCKAD ELLER VRICKAD FOT?
De flesta stukningar och vrickningar uppstår oftast i samband när man hoppar, springer eller gör snabba rörelser i sidled eller andra riktningar. Fotledsdistortion eller fotledsstukning som det även kallas vid stukad fot, innebär att foten viker sig inåt vid belastning. När foten vrids inåt skadas ledbandet på utsidan och fotleden töjs ut. En stukad fot kan vara mellan allt från 1–6 veckor. Många kan då ha kvarstående besvär längre än så.  Men ju fler ledband som brister, desto längre tar det för skadan att läka. Det gör oftast ont att belasta en stukad eller vrickad fot då vävnaderna runt leden är svullen. Svullnaden kommer oftast från den blödning som kan uppstå efter man har stukat eller vrickat foten.

Som tur är kan du i vårt sortiment hitta olika hjälpmedel som både kan lindra och förhindra att nya vrickningar eller stukningar görs.

För att behandla smärtan, som kan uppstå när du stukat foten, så kan du använda liniment. Liniment finns i flera olika utföranden och har olika specifika egenskaper. Liniment används främst för att lindra muskel och ledvärk som har aktiva substanser som man kan massera in i huden där smärtan finns. Samtidigt som linimentet ger en skön känsla gör den även huden mjuk och smidig. Liniment kan lindra spända, stela muskler och leder. Många använder även liniment för att lindra tillfällig smärta. Liniment finns både som värmande och kylande, där det kylande linimentet har en lugnande effekt på inflammationer vid muskel, led och mjukvävnadsskador. Medan de värmande linimenten ger en skön, värmande massage till spända, stela muskler och leder.

För att snabbare komma tillbaka till din träning eller annan fysisk aktivitet så kan du ge foten extra stöd genom att använda fotledsstöd. Fotledstödet ger dig extra stöd och trygghet samtidigt som du minskar risken att förvärra din skada. Våra fotledstöd är utvecklade för att ge stabilitet och mer kontroll vid stötdämpning och andra rörelser som involverar fötterna. 


VI TIPSAR
För att lindra dina besvär så är det viktigt att du i samband med att du stukar foten håller den i högläge, vilket innebär att den skadade foten hålls högre än hjärtat. Att hålla foten i högläge dämpar ofta svullnaden som kan uppstå när man stukar foten. Vilket i sin tur dämpar smärtan och ger en skön känsla.
Din skadade fot läker även snabbare om du försöker minska blödningen. Därför är det bra om du även lindar din fot med en elastisk binda. Till en början så kan du linda den stukade foten hårt för att sen minska trycket. Men ha i åtanke att inte linda bindan för hårt, om du känner domningar så måste du lätta på bindans tryck.

Du kan även behandla smärtan genom att kyla ner det skadade området med is inlindad i en frottéhandduk. Vi rekommenderar att du inte lägger isen direkt på huden, eftersom det kan ge skador.

Ett annat alternativ är att röra fotleden varje timme genom att röra foten så tårna pekar uppåt och tryck sedan ned foten. Detta är ett bra sätt att hålla foten i rörelse så gott det går.

 

-->