• Snabb leverans - 1-3 dagar
  • Fri frakt från 399kr
  • Säker betalning via Klarna
  • Öppet köp i 14 dagar
Vad kan man göra när man har ont i hälsenan?
Tips och råd för dina fotproblem

Vad kan man göra när man har ont i hälsenan?

Det finns många tips och effektiva behandlingar om du har ont i hälsenan
Vilket du både kan få hjälp med eller behandla själv.

Hälsenan är kroppens tjockaste och starkaste sena som dagligen utsätts för belastning. Vilket innebär att överbelastning oftast är den vanligaste orsaken och kan även ställa till med besvär. Främst vid fysiska aktiviteter är hälsenebesvär ett vanligt förekommande problem. Det kan drabba alla idrottsaktiva, allt från vardagsmotionärer till elitidrottare.
Den kan även uppdagas på olika sätt och känns oftast obehaglig. Smärta i hälen kan komma under eller efter aktivitet, vid tryckömhet, svullnad över senan, om du står mycket eller har en felställning. Men den kan även orsakas vid ensidig belastning, lång tids belastning eller om du tränat hårdare än tidigare eller tränat på ett annat sätt än tidigare.

Oftast är hälsenebesvär eller brännande smärta i hälsenan ofarligt och inget att oroa sig för, men kan ställa till med stora problem i vardagen.

Vad kan jag göra själv?
Du kan, med enkla medel, lindra smärta i hälsenan genom att vila och avlasta så mycket som möjligt. Du kan avlasta genom att byta träningssätt, byta ut dina skor till stadiga och stötdämpande skor eller använda ett inlägg som avlastar senan. Men även successivt gå upp i träning om du vill träna mer eller utföra övningar hemma för att öka styrkan. Ta kontakt med en fysioterapeut som kan ge dig råd och hjälp med några hemmaövningar.

Men får du en ökad smärta under hälen eller i hälsenan som inte går över efter egenbehandling bör du söka vård.

När ska jag söka vård?
Vid kraftigare besvär kan en fysioterapeut hjälpa dig att bedöma skadan och dess svårighetsgrad. Där ni tillsammans kan påbörja behandlingar som är anpassade för just dina besvär. Du kan även få hjälp med att tejpa foten för avlastning, få olika stretchövningar eller stötvågsbehandling. Det är viktigt med rehabprogram men har du kraftiga besvär kan det i vissa fall behövas kirurgi.

Sök vård akut om du får kraftig smärta i hälsenan efter trauma.

Tips på hur du förebygger hälsenesmärta.

För att förebygga och undvika skador är det framför allt viktigt att lyssna på kroppens signaler. Samt undvika aktiviteter som triggar igång besvären. Gör det ont i hälsenan när du tränar, vid exempelvis löpning, kan en annan aktivitet såsom simning eller cykling vara ett bättre alternativ. Vilket även ger en allsidig träning.

Liknande artiklar