• Snabb leverans - 1-3 dagar
  • Fri frakt från 399kr
  • Smidig & säker betalning
  • Öppet köp i 14 dagar
Har du vita prickar under hälen?
Tips och råd för dina fotproblem

Har du vita prickar under hälen?

Har du vita prickar under hälen? Det kan vara uttrampad hälkudde

VAD ÄR UTTRAMPAD HÄLKUDDE?
Uttrampad hälkudde eller uttrampade fettkuddar ger en obehaglig smärta under hälen och många upplever även att smärtan sitter runt hälens ytterkant. Majoriteten utav de som drabbas av detta fotproblem upplever även att smärtan ökar vid belastning eller vid fysisk aktivitet.

FAT PAD SYNDROME
Uttrampad hälkudde är även känt som ”Fat pad syndrome” och är ett vanligt fotproblem som främst uppstår på grund utav en hård eller felaktig belastning under en längre period. Exempelvis som löpning, ett arbete där man går och står mycket på hårda underlag eller fysisk aktivitet som involverar mycket hoppträning. Om din hälkudde är uttrampad så brukar det vanligtvis synas genom att du har vita prickar under huden på hälen.

Hälkudden, eller fettkudden som den även kallas består utav en 2,5 cm tjock fettvävnad mellan fotens hud och dess hälben. Hälkudden fungerar som en dämpande kudde varje gång vi belastar foten. Hälkudden är uppbyggd av små segment som är fyllda utav fett som i sin tur omges av en struktur av stark bindväv. Vilket fungerar som en stötdämpare. När dessa strukturer går sönder, på grund utav en hård eller felaktig belastning så kan inte fettcellerna hålla sig på plats under hälen. Utan de flyter ut och hälkudden tappar sin funktion.

BEHANDLA UTTRAMPAD HÄLKUDDE För att behandla och lindra dina besvär med uttrampad hälkudde, eller hälkuddeinsufficiens som det även kallas så måste belastningen som orsakar smärta åtgärdas. Vilket man gör genom att tillämpa olika former utav varianter av stötdämpning.

Genom att använda fotriktiga skor som har stötdämpning och ger hela din fot stöd så ger du hela din häl den stötdämpning som den behöver. Därför är det även viktigt tänka på vilka skor man bär och vilket underlag man går på. Går du exempelvis i platta ballerinaskor utan inlägg eller i Converse under en längre period kan du få en felaktig belastning på dina hälar.
Då uttrampad hälkudde beror på belastning så spelar även din vikt roll. Där exempelvis gravida eller någon som går upp mycket i vikt under en kort period riskerar att få problem med smärta i hälen.

För att lindra dina besvär kan du även använda dig utav stötdämpande inlägg eller hälkoppar. Exempelvis gelesulor som har en stötdämpande effekt och samtidigt minskar tryck och smärta på hälen. För att minimera din smärta så är det även bra att undvika att gå barfota. Genom att använda dina inneskor som har en mjuk fotbädd så kan du gå skönare och mer smärtfritt, samtidigt som du inte försämrar stötdämpningen i hälen.

Nedan så kan du se produkter som är specifikt skapade för att lindra smärta och obehag i samband med uttrampad hälkudde
Produkter för att lindra smärta och obehag i samband med uttrampad hälkudde
Hittade du inte det du sökte efter? Klicka dig vidare för att läsa om andra vanliga hälproblem

Liknande artiklar

Cookies och Minfot

Vi använder cookies för att optimera din upplevelse på siten. Vill du veta mer kan du läsa allt om det här

Cookiepolicy